Skip to content Skip to footer

Vad kan en Ledare göra i Hartic?

I Hartic finns tre olika systemroller: Administratör, Ledare och Medarbetare. Vilka funktioner en användare har tillgång till beror på deras roll. Det är enkelt att ändra en användares roll eller lägga till nya användare vid behov.

Ledarens behörigheter

En Ledare har omfattande behörigheter i Hartic men kan endast arbeta inom sina egna team. Det innebär att en Ledare kan:

  • Skapa och hantera undersökningar för sina team.
  • Se resultat och insikter för de undersökningar som genomförts inom teamet.
  • Arbeta med rekommenderade åtgärder för att förbättra arbetsmiljön.
  • Följa upp och anpassa förbättringsinsatser baserat på undersökningarnas resultat.

Ledare har däremot inte behörighet att ändra systeminställningar eller hantera organisationens licenser, detta kan endast Administratörer göra.

Ägare av team och åtkomst till resultat

Varje team kan ha en eller flera ägare, vilket innebär att rätt personer har tillgång till den mest relevanta informationen. Ledare ser endast resultat för sina egna team, medan Administratörer har tillgång till hela organisationens resultat och de automatiskt genererade åtgärdsförslagen.

Ledarrollen och personalansvar

Det är viktigt att skilja på systemrollen Ledare och att ha personalansvar. En Ledare kan ha personalansvar för andra användare, vilket Administratörer hanterar. Med personalansvar får Ledaren exempelvis tillgång till funktionen Välmående för att stödja sina medarbetare.

Genom att ge Ledare rätt behörigheter kan team arbeta effektivt med arbetsmiljö och utveckling, samtidigt som organisationens struktur och säkerhet bevaras.