Skip to content Skip to footer
Arbetsmiljölagen

Vad säger arbetsmiljölagen och hur ska du förhålla dig?

Som arbetsgivare är det viktigt att känna till vilka skyldigheter man har enligt vad arbetsmiljölagen föreskriver.

Vikten av en god arbetsmiljö

I arbetsmiljölagen fastställs arbetsgivares skyldigheter att proaktivt och systematiskt motverka ohälsa och olycksfall i arbetet, samt att säkerställa en god arbetsmiljö för alla anställda. Med arbetsmiljö avses alla förhållanden och faktorer som kan påverka arbetstagares välbefinnande, inklusive tekniska, organisatoriska, sociala och fysiska aspekter.

Det handlar alltså om att skapa en säker och hälsosam arbetsmiljö, där arbetsgivaren har ett stort ansvar att anpassa alla miljöaspekter för att minimera risker och främja arbetstagarnas välmående.

Hartic består av åtta områden vilka i sin tur är sammansatta av cirka 250 olika element, där allt har en stark forskningsgrund. De faktorer dessa områden bygger på, utgör grunden för en god arbetsmiljö och alla chefer och medarbetares känsla av trivsel och välbefinnande på arbetsplatsen.

Läs mer om vår vetenskapliga grund här.

environment-1

Allmänna krav

Arbetsmiljön ska vara anpassad till arbetets natur och samhällets utveckling. Arbetsförhållanden ska ta hänsyn till arbetstagarnas fysiska och psykiska förutsättningar.

Arbetstagare ska ha möjlighet att påverka sin arbetssituation och arbetsmiljön bör utformas för att undvika fysiska och psykiska belastningar som kan orsaka ohälsa eller olycksfall. Arbetet bör vara varierande och främja social kontakt samt personlig och yrkesmässig utveckling.

Säkerhet och hygien

Arbete ska planeras och utföras i en säker och sund miljö. Arbetslokaler och arbetsutrustning ska vara anpassade för att undvika risker som fall, brand, explosioner och liknande faror.

Skyddsutrustning ska användas om andra skyddsåtgärder inte är tillräckliga, och arbetsgivaren ansvarar för att tillhandahålla denna.

environment-2
environment-3

Arbetstid och andra faktorer

Arbetstidsregler regleras i arbetstidslagen, med särskilda regler för specifika yrkesgrupper som sjömän och minderåriga.

Luft, ljus, ljud, vibrationer och andra arbetsmiljöfaktorer ska vara tillfredsställande. Det ska även finnas utrymmen för personlig hygien, vila och första hjälpen, särskilt på arbetsplatser som fartyg eller vägtransport.

Systematiskt arbetsmiljöarbete

Du som arbetsgivare är skyldig att systematiskt planera, leda och kontrollera verksamheten så att arbetsmiljön uppfyller föreskrivna krav. Det innefattar att undersöka arbetsmiljörisker, utreda arbetsskador och vidta åtgärder. Arbetsmiljöarbetet ska dokumenteras och handlingsplaner ska upprättas.

Arbetstagare ska delta i arbetsmiljöarbetet genom att följa föreskrifter, använda skyddsutrustning och rapportera omedelbara faror för liv eller hälsa.

Arbetsmiljöverkets författningssamling AFS innehåller detaljerade föreskrifter som visar hur arbetsmiljölagen ska anpassas och tillämpas inom olika branscher och verksamheter.

AFS 2015:4 beskriver specifikt hur arbetsgivare ska hantera den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. AFS 2001:1 ger närmare riktlinjer för hur arbetsgivare kan arbeta systematiskt med arbetsmiljöfrågor genom att undersöka, genomföra och följa upp arbetsmiljöarbetet inom sina verksamheter.

Allt avser att säkerställa en god och säker arbetsmiljö, och både arbetsgivare och arbetstagare har ansvar för att upprätthålla den.

Företagshälsovård

Som arbetsgivare måste du tillhandahålla företagshälsovård när arbetsförhållandena kräver det.

Företagshälsovården är en oberoende expertresurs med uppgift att förebygga och undanröja hälsorisker samt förstå sambanden mellan arbetsmiljö, organisation och produktivitet.

När Hartic tydligt visar att du som arbetsgivare behöver ta hjälp av företagshälsovården kan du känna dig trygg med att vi har partners runt om i hela Sverige som kan hjälpa dig.

Hör av dig till oss om du behöver stöd i detta arbete.

environment-4
environment-5

Skyddsombud

Ett välorganiserat arbetsmiljöarbete är en skyldighet för både arbetsgivare och arbetstagare. För att säkerställa detta ska arbetsplatser med minst fem anställda utse ett eller flera skyddsombud, oftast genom den lokala fackliga organisationen.

Skyddsombudet spelar en viktig roll i att företräda arbetstagarna i frågor som rör arbetsmiljö. Det ansvarar för att övervaka att arbetsgivaren följer de krav som ställs och deltar aktivt i planeringen av nya eller förändrade arbetsplatser och arbetsmetoder.

Om skyddsombudet bedömer att ett arbete innebär omedelbar och allvarlig fara, har de även rätt att stoppa arbetet tillfälligt.

Skyddskommitté

För större arbetsplatser, med minst 50 anställda, är det dessutom ett krav att det finns en skyddskommitté.

Denna kommitté består av representanter från både arbetsgivaren och arbetstagarna och arbetar med planering och övervakning av arbetsmiljöarbetet.

Syftet är att skapa en god samverkan mellan arbetsgivare och arbetstagare.

environment-6

Påföljder och ansvar

Kapitel 8 i Arbetsmiljölagen (1977:1160) behandlar påföljder och ansvar i samband med överträdelser av lagen. Här sammanfattas de viktigaste paragraferna.

I 1 § stadgas att den som avsiktligt eller av oaktsamhet bryter mot ett föreläggande eller förbud som utfärdats enligt 7 kap. 7 eller 8 § kan dömas till böter eller fängelse i upp till ett år. Det är viktigt att notera att om föreläggandet eller förbudet är kopplat till vite, så gäller inte denna påföljd.

I 2 § anges särskilda överträdelser som kan leda till böter. Detta inkluderar situationer där någon:

  • Anlitar en minderårig i strid med 5 kap. 2 § första stycket, eller mot föreskrifter utfärdade enligt 5 kap. 2 § tredje eller fjärde stycket.
  • Bryter mot föreskrifter gällande minderårigas arbete som regleras i 5 kap. 3 § andra stycket, 4 eller 5 §.
  • Lämnar oriktiga uppgifter när en tillsynsmyndighet begär information, handlingar, prov eller undersökningar enligt 7 kap. 3 eller 4 §.
  • Tar bort eller sätter ur bruk en skyddsanordning utan giltigt skäl.
  • Underlåter att informera tillsynsmyndigheten enligt 3 kap. 3 a §.

Syftet med denna del i arbetsmiljölagen är att säkerställa att arbetsmiljölagstiftningen efterlevs genom att införa påföljder för dem som bryter mot reglerna. Särskilt fokus ligger på att skydda minderårigas säkerhet och välbefinnande på arbetsplatsen.