Vi arbetar ständigt med att utveckla vår plattform för att göra arbetsmiljöarbetet både enklare och mer värdeskapande. Med vår senaste produktuppdatering lanserar vi en helt ny funktion: anonyma dialoger i pulsar.
Funktionen gör det möjligt att inte bara lämna anonym feedback i undersökningar (pulsar), utan också att fortsätta dialogen på ett tryggt och transparent sätt.
Så fungerar anonyma dialoger
När en medarbetare lämnar en anonym kommentar i en undersökning via en puls kan Administratörer och Ledare välja att besvara den. På så sätt kan dialogen fortsätta och utvecklas, samtidigt som medarbetaren förblir helt anonym.
- Administratörer kan se och besvara alla kommentarer i hela organisationen.
- Ledare kan se och besvara kommentarer från de team de ansvarar för (där de är ägare).
När ett svar ges syns avsändaren, men medarbetaren som lämnat sin kommentar är alltid anonym. Däremot ser medarbetaren vem som besvarat ens kommentar.
Låsning av kommentarer
För att ge tydligare ägandeskap i dialogen inför vi även möjligheten att låsa kommentarer.
- Administratörer och Ledare kan låsa en dialog när de svarat på en kommentar.
- En låst kommentar kan hanteras av den person som låst den.
- Ledare kan när som helst låsa upp en kommentar igen, och Administratörer har alltid behörighet att låsa upp.
Det här skapar struktur och gör det tydligare vem som ansvarar för en pågående dialog men är såklart helt valfritt att använda.
Enkelt att aktivera
Som Administratör väljer du själv om funktionen för anonyma dialoger ska vara aktiverad, och om möjligheten att låsa kommentarer ska användas.
Allt ställs in under Inställningar – Allmänt.
Notera att funktionen för anonym dialog i pulsar är aktiverad som standard. Om din organisation inte vill använda sig av funktionen behöver en Administratör inaktivera den. Låsning av kommentarer är inaktiverat som standard.
Andra förbättringar i uppdateringen
Förutom de anonyma dialogerna innehåller den nya versionen även flera förbättringar i plattformen:
- En uppdaterad notifikationsmeny som gör det enklare att följa vad som händer.
- Tydligare instruktioner i plattformen för ökad användarvänlighet.
- En ny, fräsch design på mindre element – som till exempel profilbilder.
Vi vet att en bra arbetsmiljö byggs genom förtroende och öppenhet. Med funktionen för anonyma dialoger tar vi ännu ett steg mot att skapa de bästa förutsättningarna för trygg kommunikation och engagemang i organisationer.
Anonyma dialoger och övriga förbättringar lanseras under första halvan av vecka 40.