I en bransch där tempot är högt och arbetsbelastningen ofta ännu högre, sticker spelstudion 5 Fortress ut. På bara tre år har de tagit sig från Boden till världsscenen med sitt spel Striden. När trailern visades på PC Gaming Show, ett av världens största och mest inflytelserika event för spelindustrin, markerade det inte bara ett genombrott för företaget utan också för spelutveckling med en annan filosofi. En som inte kompromissar med människorna bakom skärmen.
– Vi satte kulturen först redan från start. Den är vårt ramverk och vårt sätt att förhålla oss till varandra, oavsett om vi är två eller tolv personer i teamet, säger Emil Darsbo, vd för 5 Fortress.
Det är ett ovanligt svar på en vanlig fråga i branschen. Hur undviker man att bränna ut sig i jakten på nästa succé?
Spektakulär debut med rötterna i Norrbotten
Striden är den första norrbottniska spelproduktionen som tagit plats på PC Gaming Show. Spelet utspelar sig i ett postapokalyptiskt Skandinavien efter ett kärnvapenkrig på 1970-talet. Mitt i den råa miljön och spelkänslan som för tankarna till Call of Duty finns tydliga avtryck från Norrbotten.
Handgjorda miljöer. Referenser till lokala platser. En berättelse rotad i det bekanta, men paketerad i något som når långt utanför landsgränserna.
– Det vi har gjort med sex personer skulle i normala fall kräva 60 utvecklare, säger Emil.
Men tempot, erkänner han, är inte utan sina risker.
– Det går inte att helt undvika belastning. Men vi försöker arbeta smart, skapa effektiva vägar och ha rutiner som gör det möjligt att avsluta dagen. Det största hotet är när rutinerna blir för individuella, då ökar risken för övertid, dålig kommunikation och osunda arbetssätt.
Det är här 5 Fortress gör något unikt. I stället för att romantisera slit, sätter de ramar för arbetsmiljön. De jobbar aktivt för att teamet ska hålla, inte bara leverera.
Multiroller och mänskliga gränser
En av nycklarna till effektiviteten är multiroller. Alla i teamet har flera kompetenser och kan täcka upp för varandra. Johan Sundkvist, medgrundare och Creative Director, kommer från filmvärlden och är van att trolla med knappa resurser. Det har påverkat hela företagets DNA.
– Jag gör ljud, nivådesign, miljöer, 3D, gameplay… ja, nästan allt. Och det gör alla andra också. Det gör oss både snabba och flexibla, säger Johan.
Det vi har gjort med sex personer skulle i normala fall kräva 60 utvecklare, säger Emil.
Men med ett så högt tempo, hur håller man då koll på hur teamet mår?
– Vi använder Hartic som plattform för att följa upp och utveckla arbetsmiljön. Vi vill hela tiden lära och förbättra. Ju mer vi engagerar oss i arbetsmiljön, desto bättre resultat ser vi, förklarar Emil.
En ny väg för en ung bransch
Spelindustrin är fortfarande relativt ung, något som Emil menar både skapar möjligheter och utmaningar. Han ser en positiv trend i att fler bolag börjar ta arbetsmiljöfrågor på allvar men understryker vikten av att sätta kulturen i centrum redan från dag ett.
– Det behöver finnas en tydlig värdegrund från början. Om man får till det, är mycket redan vunnet, säger han.
För 5 Fortress har det varit en vinnande väg. Utmärkelserna som “Årets unga företagare” på Boden Business Awards och det globala erkännandet bekräftar att det går att lyckas, också när man gör saker på sitt eget sätt.
Ett unikt ekosystem i norr
Att växa i Boden är heller ingen slump. På Boden Game Camp finns ett helt ekosystem för dataspelsindustrin. Här samsas studios, utbildningar och unga talanger från hela världen under samma tak. För 5 Fortress har det varit avgörande.
– Vi har möjlighet att träffa och rekrytera de största talangerna tack vare närheten till utbildningarna. Det är guld värt, säger Johan.
I en global industri som omsätter hundratals miljarder dollar, visar det lilla teamet från Norrbotten att det finns andra vägar till framgång. Vägar där arbetsmiljö inte är en eftertanke utan själva motorn i maskineriet.
– Vi vill fortsätta växa, men aldrig på bekostnad av människorna i teamet. Det är de som gör hela skillnaden, avslutar Emil.
Vill du jobba hållbart i spelbranschen? 5 Fortress visar att det är möjligt, med rätt kultur, rätt struktur och rätt hjärta i verksamheten.